Min långa semester är snart slut och nya jobbet väntar

I juni lämnade jag in mitt examensarbete och fick ett heltidsjobb som jag ska börja på under hösten. Nu har jag varit helt ledig, varken pluggat eller jobbat, i ungefär två månader.

Som jag skrev i inlägget om att testa ledigheten trodde jag att det här kunde vara en bra chans att få ett litet smakprov på hur det skulle kännas att inte jobba och på så sätt slippa en hel del ”måsten” och bokade tider som förknippas med arbetslivet eller studentlivet. Många dagar den här sommaren har jag nästan bara slappat, tränat och varit ute i skog och mark, sådant där som jag tycker om att göra när jag är ledig och får tid till det.

Börjar jag tröttna på det? Absolut inte! Jag skulle väldigt gärna vilja ha det så här året om. Jag kan konstatera att målet med mitt sparande står fast – jag vill ha möjlighet att inte behöva arbeta för pengar och vara så ledig jag själv känner för.

Nu återstår bara en vecka av min obetalda semester. På måndag den 20 augusti börjar jag på mitt livs första heltidsjobb. Jag har inte riktigt hunnit känna mig nervös än, bara förväntansfull.

Den här veckan har jag tänkt att göra till en förberedelsevecka. Jag ska laga matlådor att fylla frysen med, rusta upp cykeln inför pendlingsturer och lära mig lite om sådant jag vet att jag kommer att behöva kunna på jobbet sedan.

När jag startade den här bloggen sommaren 2016 skrev jag om årets fattigaste vecka, ett studentfenomen som infaller i slutet på augusti när man inte har fått lön från sommarjobb än och sitter och väntar på höstterminens första CSN-utbetalning. I år får jag inga sådana pengar, men jag har ungefär 30 000 kr på sparkontot som bara behöver räcka tills jag får en liten lön i september och en stor lön i oktober. Nu ska det börja sparas på allvar – vad kul det ska bli att bygga på aktieportföljen med en heltidslön!

6 reaktioner på ”Min långa semester är snart slut och nya jobbet väntar

Lämna en kommentar