Årssammanfattning 2017 (och bloggpaus)

Som ni säkert har märkt har jag tagit en liten paus från bloggandet. Det kändes inte riktigt motiverande för stunden och jag har ingen lust att blogga av rent tvång. Så kan det gå.

Jag tänkte ändå skriva ihop en årssammanfattning nu när nyårsafton närmar sig. 2017 har varit ett hektiskt år, men det känns som om det mesta har gått åt rätt håll.

Aktieportföljen har i skrivande stund uppnått ett marknadsvärde av 276 012 kr. Långsamt, långsamt går det – men förhoppningsvis är det sista året som jag sparar pengar från en studentbudget. Det är ju sista året på min utbildning och snart dags att jobba och tjäna pengar på heltid.

I ett inlägg där jag ställde frågan huruvida H&M är på väg att bli ett nytt Facit sa jag att jag skulle behålla aktierna året ut, och sedan ta beslut om dem. Nu ser det allt annat än ljust ut för H&M, och jag har ingen lust att låta denna surdeg dra ner min portfölj längre. Jag sålde av alla aktier häromdagen och fyllde istället på i Kinnevik, Hemfosa, Lundbergföretagen, Investor och Industrivärden. Portföljens direktavkastning tog ett skutt neråt, men det bryr jag mig inte så mycket om. Det viktiga är att äga bra och stabila företag. Nu delar portföljens företag ut 622 kr i snitt varje månad.

Under 2017 håvade jag totalt in 7506 kr i utdelningar.

Månadsinkomst från utdelningar.png

Lite kort om löpträningen: första halvan av 2017 löptränade jag mer än jag någonsin tidigare gjort, och det var en fantastisk känsla. Att springa är något av det bästa jag vet.

i september skadade jag mig. Jag trodde att jag hade läget under kontroll, men det visade sig att jag hade ökat träningsdosen fortare än vad kroppen klarade av. Nu springer jag korta sträckor, styrketränar på gymmet och håller uppe konditionen så gott jag kan på crosstrainer och i stakmaskin.

Det är inte roligt, men det är som det är. 2018 blir året då jag kommer tillbaka som en starkare och snabbare löpare än någonsin. I en hållbar takt den här gången.

2018 blir nog ett spännande år. Jag tar förhoppningsvis civilingenjörsexamen, sambon och jag flyttar till en större och bättre lägenhet, allt förändras men vi vet inte hur ännu.

Då var årssammanfattningen skriven och det är snart dags att skåla in det nya året. Hoppas att alla läsare får en härlig avslutning på 2017! Jag fortsätter ta en liten paus med den här bloggen, men jag kommer tillbaka när jag har lust. Gott nytt år!

6 reaktioner på ”Årssammanfattning 2017 (och bloggpaus)

      1. Du kommer få en fin lön som civilingenjör. Du har redan en portfölj som ger dig i snitt 600-ish sek i månaden. Du kommer kunna öka ditt sparande samtidigt som att du kommer lägga undan till resor och annat. Det kommer bli bra. Jag ser fram mot en uppdatering i juni kanske? Eller så får man vänta till december.

        Mvh
        P

        Gilla

        1. Jag kommer att uppdatera lite under vägen, men vill inte lova när just nu. Ditt sätt att sammanfatta förutsättningarna för framtiden var trevligt, visst verkar det bra. 🙂 tack för kommentaren.

          Gilla

Lämna en kommentar