H&M – ett nytt Facit?

Hennes & Mauritz B är de svenska aktiespararnas favorit och har varit så under lång tid. Många som läser den här bloggen har säkert hört varianter på historien om hur mycket pengar man skulle haft idag om man hade investerat en slant i företaget när de börsnoterades år 1974.

Men aktien har rasat rejält på senaste tiden. Sedan toppen i början av 2015, fram till juli 2017 har värdet minskat med över fyrtio procent. Mitt eget innehav har gått från 21 000 kr till 15 000 kr. Resten av portföljen har gått strålande under samma tid, men H&M-aktien är en riktig surdeg.

Många aktie- och sparbloggare har skrivit vad de tror om företagets framtid. Jag har visserligen pluggat lite företagsanalys på högskolan men är långt ifrån någon expert på siffrorna. Jag har ändå lite tankar att dela med mig av.

H&M är ett företag som varit framgångsrikt och välskött under lång tid men upplever svårigheter i ett teknikskifte. Klädkonsumenterna går från att handla uteslutande i fysiska butiker till att shoppa allt mer på nätet.

Det finns målande exempel på företag som fullständigt dominerat sin bransch och gått under på kort tid när tekniken förändrats. Facit och Hasselblad är två av de mest välkända. Facit tillverkade mekaniska räknemaskiner och Hasselblad gjorde analoga kameror. Döden för dessa företag blev den nya tekniken – Facit blev omsprungna när konkurrenterna gjorde digitala räknare, och Hasselblad var för långsamma i omställningen till digitalkameror.

Går H&M samma öde till mötes? Jag anser inte att situationen är riktigt densamma eftersom H&M har tagit fram digitala strategier i god tid och förmodligen inte kommer att bli ”överkörda” på samma sätt som dessa företag blev. Men risken är stor att de ändå är för sent ute.

Samtidigt kan den senaste tidens ras vara ett exempel på när marknaden får panik och investerare säljer sina aktier bara för att andra gör det. Det är ju precis då man ska ”sitta lugn i båten och inte sälja” som aktieägare. Det finns visserligen anledningar till att förtroendet för aktien minskar, men är denna panik helt och hållet motiverad?

Det är svårt att veta hur man ska göra, och ingen kan faktiskt förutspå framtiden. Jag har bestämt mig för att behålla mina H&M-aktier åtminstone 2017 ut, men om det inte ser ljusare ut för företaget tänker jag sälja av dem och investera de kvarvarande pengarna i något annat.

5 reaktioner på ”H&M – ett nytt Facit?

  1. Intressant att läsa dina tankar om H&M.

    Jag tror att många säljer just för att de kan få bättre avkastning i andra aktier med bättre tillväxt och förutsättningar att slå index snarare än att de är rädda för att H&M ska kånka. Företaget ökar trots allt fortfarande sina vinster, det är bara det att marginalerna och vinsttillväxten krymper. Sedan är klädbranschen svår och man kan råka illa ut om man inte följer med, det finns flera exempel på det.

    Gilla

    1. Tack för kommentar. Jag delar dina tankar om varför många investerare säljer av sina aktier. Och som sagt gör jag nog likadant framåt nästa år om H&M tänker fortsätta bete sig lika dystert i min portfölj.

      Men de har säkert många år av vinster framför sig och jag vill inte dra förhastade slutsatser och sälja av bara för att ”alla andra” gör det.

      Gilla

      1. Jag tror det är viktigt att man gör sin egen analys när man köper enskilda aktier istället för tex indexfonder. När bolag man äger går tillfälligt dåligt alternativt folk är oroliga är det bra att tänka tillbaka varför man investerade från första början i bolaget man vill äga. Att sälja av i panik för att andra gör det brukar ofta vara en dålig affär. Just nu tycker jag Stefan Perssons köp tillsamans med valutamedvinden samt historisk låg värdering gör aktien köpvärd. Jag har ju även ökat flera gånger i bolaget den senaste tiden då jag tror aktien kan gå riktigt bra framöver. Tycker Lundaluppen har vart duktigt när det gäller bedömning av långsiktig vinst inom de företag han följer. Min egen analys säger att H&M kommer gå bättre framöver. Framförallt att de nu har valutamedvind. H&M har haft en betydligt sämre utveckling än tex Inditex. Men i dagsläget syns det även i värderingen. Hade jag trott att H&M skulle bli ett framtida Facit skulle jag inte äga bolaget. Precis som CocaCola anser jag att själva H&M varumärket är värt en hel del. H&M finns ju utspritt över hela världen och många känner igen deras butiker i olika städer. Jag sålde ju mina H&M när jag trodde de var närma toppen. Men sen gick aktien upp drygt 70 kr till. Jag tror att marknaden kan vara både överdrivet positiv till olika bolag men sen kommer även perioder då det är överdrivet negativt. Att kunna investera när ett bolag man vill äga har problem brukar kunna ge bra avkastning om bolaget börjar går bra igen. När bolaget sen går bra är även priset på aktien betydligt högre. Jag köper dock inte bolag bara för att de är tillfälligt billiga. Det måste vara bolag jag ser potential i. Jag vill tex inte äga Ratos, Telia, Ericsson, Fingerprint eller för den delen olika förhoppnings bolag bara för att dessa aktier ser billiga ut. Helst ska jag kunna tänka mig äga bolagen jag köper hela livet. Även om H&M har en svacka nu tror jag att deras fysiska affärer är rätt affärsmodell tillsammans med e-handeln. Även om folk köper mindre i butiker växer även H&Ms e-handel bra och omsättningen ökar. Även mitt innehav i SHB hade en svacka 2015. Aktien gick ner från drygt 140 kr till 92 kr. Visst sved det att köpa när innehavet en kort stund låg över 100 000 kr minus. Men var istället övertygad att det var ett bra läge att köpa mera och så blev det. 39% upp efter svackan hade jag inte velat missa. Hade jag följt flocken och sålt hade jag missat uppgången på drygt 200 000 kr på några månader. Blir det en uppgång i H&M nu framöver kommer jag även vara med på den. Men ingen vet ju hur det blir men jag tror chanserna är bra för en uppvärdering av aktien framöver. Jag håller tummarna för H&Ms framtid 🙂

        Mvh Slimis

        Gilla

  2. Tack för kommentar Slimis, du har många intressanta funderingar.

    Jag sålde själv Ratos förra våren för att istället lägga pengarna i Pepsi och Coca-Cola. Men jag ger gärna H&M lite tid. Som du säger har de ett starkt varumärke och de är inga duvungar i spelet direkt.

    Gilla

  3. Ratos har ju vart ett bra företag en gång i tiden. Men så länge jag har investerat på börsen har inte bolaget lockat mig. Jag köpte dock mina första aktier 2012 och hade på den tiden ingen koll alls på Ratos. Bra att du sålde av Ratos och omplacerade dina pengar. Både Pepsi och Coca Cola skulle jag kunna tänka mig äga på lång sikt eftersom jag gillar mer defensiva bolag än cykliska.

    Hade bäst 🙂

    Mvh Slimis

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s