En halv miljon sparat!

Lusten att hedra denna något avsomnade blogg med en inlägg har äntligen infunnit sig. Det har varit svårt att finna motivation till att skriva om hur jag jobbar med att leva ett lyckligt liv, när det senaste året förmodligen har varit det tuffaste i livet hittills.

Att gå skilda vägar med min sambo efter att ha levt tillsammans sedan tonåren har varit det värsta, men det sägs ju att tiden läker alla sår och det går sakta men säkert åt rätt håll. Men det är kanske inte så konstigt att jag har behövt lägga allt fokus på att hålla mig själv flytande ett tag. Jag känner ändå stort hopp för framtiden och känner att jag har mycket som får mig att vilja gå upp på morgonen varje dag och njuta av det fantastiska liv jag trots allt har turen att få leva.

Det har varit svårt att spara lika mycket pengar som jag är van vid. Jag betalar ju hela hyran själv numera och det kostar en del pengar att inreda en lägenhet på nytt. Som tur var har jag en minimalistisk inredningssmak och känner inte att jag behöver äga så många prylar, så det kunde varit värre.

Häromdagen loggade jag in på Avanza för första gången på ett par månader och fick en väldigt trevlig överraskning. För första gången i min sparkarriär är min aktieportföljd värd över en halv miljon kronor. Det har gått lite långsammare uppåt på sistone, men det känns ändå väldigt kul och det är en skön känsla av ökad rikedom och frihet!

Jag har arbetat på mitt första heltidsjobb i snart ett och ett halvt år sedan jag tog min civilingenjörsexamen hösten 2018. Tyvärr har jag inte trivts så bra där den senaste tiden och under hösten tog jag beslutet att söka mig någon annanstans. Jag är lyckligt lottad som jobbar i en bransch där det finns stor efterfrågan på min kompetens och det var inte så svårt att hitta ett nytt jobb, även om det var lite slitsamt att söka jobb vid sidan av ett heltidsarbete. Häromveckan fick jag ett erbjudande som jag med stor glädje tackade ja till, och så fort kontraktet var påskrivet gick jag in till min chef och sa upp mig.

Det återstår två veckor av min nuvarande anställning och sedan passar jag på att vara ledig en hel månad över jul och nyår innan jag börjar jobba på nytt. Jag ser otroligt mycket fram emot ledigheten och mitt nya arbete, som innebär betydligt kortare pendlingstid och att jag inte kommer att behöva äga någon bil den närmsta framtiden heller. Dessutom får jag högre lön och ännu större marginaler i ekonomin.

Jag vill rikta ett tack till bloggkollegan Slimis som skrev ett mejl och undrade hur det var med mig. Du är en klippa!

4 reaktioner på ”En halv miljon sparat!

Lämna en kommentar