Rehab

Igår upptäckte jag att Humankapitalisten hade börjat uppdatera sin blogg efter ett längre uppehåll. Det är nog fler än jag som är glada att han är tillbaka.

Humankapitalisten blev skämtsamt min rival efter att jag förra hösten hade bloggat om löpning och mina ambitioner att springa milen på under 40 minuter. Det målet hade han också och vi bestämde oss för att berätta för den andre om man blev först.

Jag är ganska säker på att jag hade kunnat klara det i somras. På ett träningspass sprang jag 10 km på 40:30 enligt min gps, utan att ta ut mig helt och hållet. Men sedan blev jag skadad.

Sedan september har min skada varit ett faktum. En sjukgymnast satte samma diagnos som jag själv trodde, det som kallas ITB-syndrom eller löparknä. Jag hoppades att det skulle gå fort att bli av med men tyvärr har det visat sig lite svårbehandlat.

Jag har följt sjukgymnastens program i några veckor och det har gått åt rätt håll, tills jag körde några konditionspass på cykel och roddmaskin. Det klarade tydligen inte knät och dagarna efteråt hade jag ont i vardagen igen.

Bäst att inte chansa med långa hårda pass i någon maskin. Konditionen går att träna upp igen, men bara om jag blir frisk från det här.

2 reaktioner på ”Rehab

  1. Hade själv liknande problem som löste sig genom följande:

    – Nytt löpsteg och nya löpskor, kort beskrivit som att springa på framsidan av foten samt skor som understödjer detta. Gick dock inte hela vägen till barfotaskor utan kör med en dojja utan drop som har lite stadga
    – Styrketräning av muskler runt knät
    – Stretching av musklerna i benen

    Nästan helt återställd även om jag upplever vissa känningar ibland.

    Lycka till!

    Gilla

    1. Tack för tipsen! Styrketräning och stretching är just vad sjukgymnasten har rekommenderat och jag följer hennes program 2-3 gånger i veckan.

      Nya skor vet jag inte om jag behöver. Jag har 6-7 par skor som jag roterar mellan. Angående löpsteget försöker jag följa alla regler i boken: hög stegfrekvens, fotisättning ungefär under kroppen, stolt upprätt hållning (jag tränar bålstyrka av den anledningen). Men det är alltid värt att tänka på löpsteget.

      Lycka till själv. Skador är ett otyg när man gillar att röra på sig.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s