Färdigbråkat med SAS

Nu är det över en månad sedan vi kom hem från den tre veckor långa semesterresan i USA, men historien har ändå fortsatt i form av en massa tid och energi som jag lagt på att bråka med SAS och deras ”customer service”.

Vi hade knappt hunnit komma hem förrän jag öppnade väskorna och såg att det saknades bagage. Efter att ha packat upp allt kunde vi konstatera att det som försvunnit var tre par nyinköpta löparskor och en tygkasse.

Med tanke på hur mycket jag springer slits det löparskor i en rejäl fart här hemma, så jag tänkte att det var smart att handla på sig rejält med skor i USA. Ett par nya skor kostar 1000-1700 kronor här hemma i Sverige, men jag hittade flera varuhus i USA med erbjudanden av typen ”köp två par och få halva priset på det ena”, i kombination med att skorna redan låg på priser motsvarande 300-500 kr. Precis samma skor som hemma, men till en fjärdedel av priset eller så. Hurra, tänkte jag och köpte sju par!

När jag kom hem hade jag alltså bara fyra par kvar, och dagen därpå skrev jag ett bestämt mail till SAS där jag begärde ersättning för det förlorade bagaget. Men så lätt skulle det inte vara. Till att börja med skulle jag tydligen ha anmält saknat bagage redan vid ankomsten till flygplatsen, hur jag nu skulle ha vetat att det saknades bagage i väskorna utan att öppna dem och packa upp allting, och det gör man ju normalt inte på flygplatsen utan först när man kommer hem.

En kille i telefon hjälpte mig ändå att fylla i en blankett och jag fick ett nummer som jag skulle ange när jag fyllde i ytterligare en blankett på egen hand. Det blev fel flera gånger. Jag hade tydligen fyllt i fel kategori. Man kunde välja ”saknat bagage” eller ”skadat bagage” och jag råkade ta först det ena och sedan det andra. Då kunde deras algoritmer inte hitta min rapport, och jag fick börja om.

När jag konsekvent fyllde i ”skadat bagage” fick jag ett uppenbart autogenererat mail, där roboten bad så mycket om ursäkt och försäkrade att den förstod min frustration. Jag skulle gå till en väsktillverkare, reparera den skadade väskan och sedan möjligen få ersättning från SAS.

Arg och trött skrev jag tillbaka till dem och förklarade att jag inte behövde en väskreparation utan ville ha ersättning för mina löparskor. Till slut fick jag ett mail från en riktig människa, som bad mig fylla i ytterligare en blankett, samt skicka kvitton eller kontoutdrag. Kvittona hade jag inte sparat men jag skickade kontoutdragen.

Jag begärde 1500 kronor i ersättning. Att ersätta samma skor hade kostat mycket mer i Sverige, men jag insåg att det skulle bli lättare att få ersättning för vad jag faktiskt lagt ut.

Över en månad efter att jag upptäckte förlusten fick jag till slut det här meddelandet:

sasmail.png

De fick mina kontouppgifter och nu väntar jag på mina pengar. Jag reser helst inte med dem igen, och jag tror inte att alla kunder hade orkat tjafsa med dem lika länge som jag. Men 1500 kronor är mycket pengar för mig och det fick vara värt jobbet.

2 reaktioner på ”Färdigbråkat med SAS

  1. Alla större företag bör ha någon senior person med gott omdöme och en viss budget till sitt förfogande i sin kundtjänst som kan hantera den här typen av ärenden smidigt när det rör frågor som uppenbart faller mellan stolarna. Det skapar en massa irritation, skadar varumärket och ironiskt när effektiviseringarna i praktiken kostar mer än att låta en person med mandat bara reda ut de trassligaste ärendena…

    Gilla

    1. Det du säger är ju så självklart att jag inte förstår hur de kan ha missat det. Jag gick in och läste på deras facebooksida och där hittar man drivor av arga kommentarer om hur opersonlig och krånglig deras kundtjänst är. Att de inte gör något åt det snarast, för det är precis så här man kör ett företag i botten på lång sikt.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s