Övervikt har blivit normalt

Enligt Folkhälsomyndighetens årsrapport 2016 är numera över hälften av alla vuxna svenskar överviktiga. I mina öron låter det väldigt mycket. Om man går på stan och ser sig om verkar det inte så vanligt. Visst syns många lite rundare människor på gatorna, men över hälften?

Tanken slog mig att vi kanske har vant oss vid att de flesta är lite mulliga, och därför har vi omedvetet börjat acceptera det som normalt. Om man pratar om ”normal” vikt sätter sig de flesta inte och börjar räkna ut ett BMI-värde, de ser en människa framför sig som liknar genomsnittet av deras bekantskapskrets. Och när allt fler är överviktiga och feta kryper detta genomsnitt uppåt. Den nya normala människan är överviktig.

Jag får rätt ofta höra att jag borde gå upp i vikt och äta mer av människor jag inte känner särskilt väl, något som märkligt nog anses helt accepterat att säga till smala människor. De flesta skulle nog inte säga till en tjock person att det vore bra att gå ner i vikt, det vet förmodligen personen själv.

Mitt BMI ligger inom normalspannet. Om jag tittar på några decennier gamla bilder med män i min ålder ser deras kroppar ungefär ut som min. Jag hade varit högst normal bland dem, men idag är jag onormal.

Vi är bekväma nu för tiden, vi åker bil till kiosken och affären och skjutsar våra barn till fotbollsträningarna när de lika gärna kunde cykla. Och vi älskar snabbmat, halvfabrikat, godis och läsk. Våra arbeten är allt mer stillasittande, och det gör våra kroppar så slöa och trötta att vi inte orkar träna på fritiden.

Jag tror inte på att punktbeskatta allt som skulle kunna bidra till fetma och stillasittande. Folk måste ju trots allt få bestämma själva hur de ska leva sina egna liv. Men det vore bra om fler insåg hur illa de behandlar sina kroppar.

Kommentera

