Städa hjärnan med lappar

En av de största nycklarna till en god hälsa är att sova bra och kunna slappna av regelbundet i en hetsig och stressig vardag. Att varva ner på kvällen en stund innan jag ska sova hjälper mig att vila ut.

Men det är svårt att somna när tankarna far runt i huvudet. Jag har i och för sig aldrig haft allvarliga sömnproblem – de intensivaste tentaperioder och andra stressiga veckor ligger jag som värst vaken någon timme på kvällen. Det som nästan alltid håller mig vaken är att det är svårt att släppa saker som skulle ha hunnits med under dagen som gått, eller saker som ska göras imorgon. Men det hjälper ju inte att ligga och oroa sig! Det blir inte mer gjort för det. Bättre att kroppen och hjärnan får vila så att man bättre kan ta itu med allt nästa dag. Om man bara kunde somna…

Många arbetar med att-göra-listor och kom-ihåg-lappar. Det är en vinnande strategi! Jag har ett par olika typer av lappar:

  • Om det är mycket som behöver hinnas med en viss dag, eller om jag behöver vara ledig under eftermiddagen och kvällen, försöker jag vara så effektiv jag kan under dagen och inte glömma något. Då är den klassiska att-göra-listan (för dagen) användbar. Ibland kompletterar jag med att uppskatta tiden för varje uppgift, så att jag kan schemalägga dagen.
  • Ibland finns det inte tid eller möjlighet att göra allt på en dag, eller så vill man av olika anledningar sortera in olika saker på olika dagar. Till exempel kanske skomakaren har stängt och då kan jag inte gå dit förrän imorgon. Eller också är lördag en städdag och då passar det bättre att tvätta kläder och damma ur badrumsskåpet då också. Kom-ihåg-listan använder jag för att inte glömma bort saker jag inte hinner göra för stunden.

Det fina med att skriva ner saker och ting är att stressen blåser bort! Att oroa sig och älta saker är ju inte produktivt och leder ingen vart. Utan anteckningslappar och kalender är jag värdelös på att hålla datum, tider och sysslor i huvudet. Det är mänskligt och jag tror att de flesta är likadana. Det är också en stor anledning att många ligger vakna och grubblar om kvällarna.

Jag märker så tydlig skillnad i hur lätt jag kan slappna av när jag vet att allt viktigt är uppskrivet någonstans där jag kollar regelbundet. Man skriver ut grubblet ur huvudet och ner på papperet, så är huvudet tomt och lugnt när det är dags att koppla av.

När det är rent och städat i hemmet mår man bra – detsamma gäller hjärnan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s