Rör på fläsket

På en blogg som handlar om att må bra, vore det hål i huvudet att inte ta upp ämnet fysisk aktivitet. Det innebär såväl motion som träning. Vad är skillnaden? Motion är allt som innebär att man rör på kroppen, allt som inte innebär stillasittande eller vila. Träning innebär att aktiviteten är ansträngande för kroppen, man behöver bli andfådd och svettig. Många verkar tro att det bara är att ta på sig tajta, färggranna kläder och gå på en söndagspromenad, men det är motion, inte träning.

I det här inlägget kommer jag att ta upp motion, för det är det absolut viktigaste. Visst skulle folk må bra av att gå till gymmet eller ta en runda i löpspåret lite oftare – men till att börja med måste man få in vardagsmotion i det dagliga livet.

Vi stadsbor har nog lättare att pressa in motion i vardagen än folk på landet. Man kan visserligen ta sig till de flesta platser i en modern storstad med buss, tunnelbana eller spårvagn, men oftast är det en liten promenad till hållplatsen.

Det finns många exempel på vardagsmotion och det är såklart olika från person till person vad som funkar, baserat på ens schema, hur man bor och vad man jobbar med. Men oftast finns det lösningar om man bara letar efter dem, och de självklaraste har man framför näsan.

Mitt främsta råd till alla som önskar röra på sig mer i vardagen är att cykelpendla. Förutom de överväldigande ekonomiska fördelarna med att cykla jämfört med att åka bil eller buss, och att det är mycket smidigare att hitta någonstans att ställa en cykel än att ställa en bil, är det ett väldigt hälsosamt sätt att ta sig fram. Cykeln är såklart ett fantastiskt transportmedel till alla möjliga platser, inte bara till jobbet.

När jag gick i gymnasiet hade jag 25 km till skolan. Jag cyklade dit och hem ungefär tre dagar i veckan. Visst blev jag svettig men jag hade med ombyte i en ryggsäck och duschade i skolans omklädningsrum. Det största problemet var att jag behövde ha med mig så mycket mackor, frukt och annat ätbart. Att cykla bränner många kalorier och man blir hungrig. Det var säkert en bra vana att träna in inför vuxenlivet.

Ett annat ”självklart” tips är att promenera mer. De flesta sitter säkert minst en timme framför tv:n eller slösurfar på datorn på kvällen – använd den timmen till att promenera istället! Jag och min sambo har märkt att vi mår bättre och sover bättre efter en kvällspromenad. Det är också ett mycket bättre sätt att umgås, och prata med varandra, än att sitta tysta och glo. (Ni gissade rätt – vi har ingen tv hemma.)

Vi människor har utvecklats under miljoner år för att befinna oss i rörelse större delen av vår vakna tid. Misshandla inte din kropp genom att vara en soffpotatis. Rör på fläsket!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s