Sov bättre, må bättre

Kost och motion i all ära, men i jakten på livskvalitet och god hälsa är sömnen lika viktig. Jag märker väldigt stor skillnad på de dagar jag fått sova ut och de dagar jag kommit i säng sent eller helt enkelt sovit dåligt. Efter en natt av dålig sömn är man trött, slö, lättretlig och godissugen. Det är mycket svårare att hänga med i komplicerade resonemang och man är inte alls lika kvick i tanken. Inte konstigt att jag som ingenjörsstudent lider när min hjärna inte fått sömnen den behöver.

Om man tränar (vilket alla som är intresserade av att må bra borde göra!) är sömnen också viktig för återhämtningen. Man kan vara hur duktig som helst i löpspåret eller på gymmet, men utan ordentlig sömn bryts kroppen till slut bara ner av träningen. Den blir stressad, svag och lättare sjuk. Immunförsvaret ska vi inte ens tala om. Vem vill gå runt och vara konstant förkyld?

Experterna talar om sömnhygien, som jag tolkar som ett sammanfattande namn för alla de faktorer som påverkar sömnens kvalitet. För att skapa förutsättningar för en god natts sömn – varje natt – ska man alltså sträva efter en god sömnhygien.

  • Undvik kaffe sent på kvällen. Koffein är världens vanligaste drog och en ganska ofarlig sådan. De flesta människor uppskattar sparken i baken som en rykande kopp kaffe kan ge under en tuff dag på jobbet eller i skolan. Koffein blockerar kroppens naturliga receptorer för signalsubstansen adenosin, som gör oss trötta. Vi märker alltså inte av tröttheten lika bra. Perfekt en slö förmiddag på jobbet, men mindre bra klockan nio på kvällen när man försöker varva ner inför natten. Kaffe sent på kvällen är alltså ingen bra idé.
  • Skärmljus påverkar kroppens biologiska klocka. Människan utvecklades för att sova när det är mörkt och vakna när det blir ljust. En viktig del i vår biologiska klocka är hormonet melatonin, som bland annat reglerar sömn och vakenhet. Det blåa ljus som våra moderna datorer, surfplattor och smartphones sänder ut stör melatoninproduktionen och lurar kroppen att tro att den ska vara vaken många timmar till. Stäng av alla skärmar minst en timme innan det är dags att sova, stäng av mobilen på natten och ta inte med den i sängen.
  • Ha en lägre temperatur i sovrummet än i resten av huset på dagen. Det hänger ihop med den förra punkten – när vi levde på savannen blev det betydligt svalare så fort solen gick ner, och då ska vi somna naturligt. Jag har själv märkt att jag somnar snabbare om jag tar en iskall dusch innan jag lägger mig i sängen.

Vad har ni för tips för att somna lättare och sova bättre?

säng.png

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s