Det finns inga genvägar

Precis som det inte finns några enkla genvägar till långvarig fysisk och mental hälsa, finns det ingen standardlösning som passar alla, oavsett hur lång tid och hur mycket energi man lägger ner på att bygga en långsiktigt hållbar livssituation. Ambitionen med det jag skriver är inte att bygga någon manual som fungerar perfekt – det tror jag ingen har förmåga till, och särskilt inte någon i min ålder och livssituation. Jag tror mig helt enkelt inte ha tillräcklig livserfarenhet för att veta livets mysterier och den sanna vägen till lycka, om det nu finns någon sådan.

Vad jag däremot kan göra är att vara uppmärksam på alla gånger jag mår bra och mindre bra, och försöka analysera varför. I kombination med vetenskapliga rön och andra människors erfarenheter kan det bli ett nog så kraftfullt verktyg på vägen mot trygghet, frihet och personlig framgång.

Några kategorier på bloggen

Ekonomi

En stark ekonomi är mycket viktigt om man önskar må bra. Det finns många studier som visar att personer som lider av psykisk ohälsa ofta har sämre ekonomi än andra. Vad som är korrelation och kausalitet – blir man deppig av brist på pengar eller blir ekonomin sämre av att man är deppig? – kan vara svårt att veta säkert, men jag anser att det finns stor anledning att se till att privatekonomin mår bra och att så tidigt som möjligt i livet bli medveten om pengars värde. Det innebär kunskap om vilka möjligheter pengar ger, hur man bäst tar hand om sina pengar i form av sparande och investeringar, och stort fokus på vanor och beteenden som minimerar ekonomiska bekymmer.

Jag har sparat i aktier sedan jag flyttade hemifrån och började plugga, och jag planerar att göra det tills jag blir mycket gammal. Genom att påminna mig själv om det, blir det lättare att verkligen planera för framtiden, både nu och i decennier framöver.

Träning

Sedan tidiga tonåren har jag haft ett stort intresse av löpträning, både på asfalt, grus, skogsstigar och terräng och ofta i form av orientering. Det kommer nog inte som en nyhet för någon att träning och motion är något av det absolut viktigaste man kan ägna sig åt för en god hälsa. Det gäller lika mycket den mentala hälsan som den fysiska. Fysisk aktivitet är till exempel lika effektivt mot depression som terapier och läkemedel (Källa: Karolinska institutet) men trots det rör vi oss allt mindre. En del människor talar om en ”träningshets”, men vardagsmotionen blir det allt mindre av, trots att den är så viktig för att vi ska kunna känna oss pigga och friska.

Studier

Det finns ett starkt samband mellan hälsa och utbildningsnivå. Högre utbildning är kopplat till bättre hälsa på en mängd olika sätt. Högutbildade tjänar ofta mer pengar, och har därmed bättre ekonomi. De har möjlighet att välja yrken med lägre hälsorisker. Det verkar dessutom som att utbildning i många fall ger människor mer kunskap om hälsa och större förmåga att använda sig av informationen för att kunna må bättre. (Källa: Folkhälsoinstitutet)

Jag har fått en fantastisk möjlighet att plugga till civilingenjör på en av landets större tekniska högskolor. Det är en chans jag gör mitt bästa för att dra fördel av. Till hösten börjar jag mitt fjärde år av fem. Om allt går enligt planerna tar jag examen 2018 och kan starta mitt arbetsliv på allvar. En spännande tid väntar.

Time management

Vårt moderna samhälle erbjuder obegränsad information och möjligheten att ständigt vara uppkopplad med såväl nära och kära som kontakter i arbetslivet. Jag vill börja med att poängtera att jag till största delen ser fördelar med tekniken. Den har gett oss rikedom och välstånd, och är en ovärderlig hjälp såväl professionellt som privat.

Den moderna människan är utsatt för en aldrig sinande ström av information och intryck. Ingen kan helt undvika att påverkas och vi känner oss ofta stressade. Många känner att de är tvungna att alltid vara nåbara och uppkopplade, och de gör avkall på sömn och återhämtning för att på så sätt pressa ut mer av dygnets 24 timmar. Att dess rutiner knappast håller i längden säger sig självt.

Det finns med andra ord starka skäl till att avsätta färre timmar till arbete eller studier, och istället arbeta och studera hårdare när man väl gör det. Att inte låta sig störas av brus under ”kontorstid”, och sedan kunna slappna av och lämna arbetet åt sidan när det är dags för fritid, är mycket viktigt för långsiktig hälsa. Det finns många tips och tricks för detta.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s